a/a
18. 9. 2025
Pogled na izobraževanje 2025: dosežki terciarnega izobraževanja so na najvišji ravni doslej
Organizacija za ekonomsko sodelovanje in razvoj (OECD) je objavila novo izdajo mednarodne publikacije Pogled na izobraževanje (Education at a Glance 2025). Najobširnejši mednarodni zbornik analizira izobraževalne sisteme 38 držav članic OECD ter Argentine, Brazilije, Bolgarije, Kitajske, Hrvaške, Indije, Indonezije, Peruja, Romunije, Saudske Arabije in Južne Afrike.
Publikacija prinaša izbrane primerljive podatke o stanju in učinkih izobraževanja. Ponuja izčrpne podatke o strukturi, financiranju in uspešnosti izobraževalnih sistemov v državah OECD in partnerskih gospodarstvih. Poročilo predstavlja ključne ugotovitve o rezultatih izobraževalnih ustanov, vplivu učenja v različnih državah, dostopu do izobraževanja in udeležbi v njem, finančnih vlaganjih v izobraževanje in organizaciji šol.
Letošnja izdaja Pogleda posebno pozornost posveča terciarnemu izobraževanju, pri čemer preučuje stopnje dosežkov, razlike v rezultatih na trgu dela po študijskih področjih, stopnje zaključka študija in znanja odraslih s terciarnimi kvalifikacijami. Dodatno poglavje prinaša rezultate raziskave o znanju odraslih 2023 (PIAAC) in jih povezuje z drugimi relevantnimi kazalniki.

Izobraževalni dosežki so na najvišji ravni doslej
Terciarno izobraževanje zdaj zaključi približno polovica (48 %) mladih odraslih v državah OECD. Leta 2000 je bilo takih le 27 %. Po ugotovitvah novega poročila ti diplomanti praviloma uživajo višje prihodke, stabilnejšo zaposlitev in boljše zdravje.
Kljub splošni rasti terciarne izobrazbe družinsko ozadje še naprej močno vpliva na to, kdo se vpiše v visoko šolstvo. Leta 2023 je imelo terciarno kvalifikacijo le 26 % mladih odraslih iz manj izobraženih družin, v primerjavi s 70 % iz visoko izobraženih gospodinjstev. Finančne ovire ter omejena akademska in socialna podpora pogosto zavirajo študente iz manj spodbudnih okolij.
Stopnja dokončanja terciarnega izobraževanja je nizka
Nizka stopnja dokončanja študija slabi donosnost javnih vlaganj, poglablja pomanjkanje spretnosti in omejujejo dostop do priložnosti. V 32 državah članicah OECD in partnerskih državah diplomira pravočasno le 43 % študentov dodiplomskih programov, delež pa se poveča na 70 % v treh dodatnih letih. Pri tem so moški manj uspešni (63 %) kot ženske (75 %).
K višji stopnji dokončanja študija bi prav gotovo prispevala boljša priprava na študij, karierno svetovanje v srednješolskem izobraževanju, zasnova programov z jasno določenimi učnimi zaporedji in podpora študentom z različnimi predznanji in pričakovanji glede kariere.
Sistemi terciarnega izobraževanja bi morali ob širjenju dostopa ohraniti visoke standarde in hkrati nuditi prilagojeno podporo
Poročilo poudarja, kako ključni so za uspešne izobraževalne sisteme na vseh ravneh visoko usposobljeni učitelji.
Na spletni strani OECD je publikacija Pogled na izobraževanje 2025 objavljena z vsemi spremljajočimi dokumenti in ključnimi podatki.