a/a
20. 8. 2025
Priložnosti za vseživljenjsko učenje: dosežki UIL v letu 2024
Leto 2024 je UNESCO Inštitut za vseživljenjsko učenje (UIL) posvetil krepitvi pravice do izobraževanja v vseh življenjskih obdobjih. Svet se sooča z velikimi spremembami – podnebnimi krizami, demografskimi premiki, tehnološkimi preobrati in družbenimi neenakostmi. V teh razmerah je učenje skozi vse življenje ključ do bolj pravičnih, odpornih in trajnostnih družb.
UIL je podprl države pri uresničevanju Marakeškega akcijskega okvira, ki poziva k večjemu vlaganju v izobraževanje odraslih in k večji vključenosti vseh skupin prebivalstva. Poseben poudarek je bil na oblikovanju politik, usposabljanju strokovnjakov ter razvoju znanja in podatkov za boljše odločitve.
Pomembno vlogo imajo mesta. Leta 2024 se je v globalno mrežo učečih se mest vključilo 64 novih članic. Danes mreža povezuje 356 mest v 79 državah in s tem zajema skoraj 400 milijonov ljudi. Na konferenci v Jubailu so članice mreže sprejele zavezo, ki učenje povezuje s podnebnim ukrepanjem. Deset mest je prejelo tudi nagrado UNESCO za izjemne dosežke na področju vseživljenjskega učenja.
Drugi pomemben steber je pismenost. V svetu še vedno več kot 750 milijonov ljudi nima osnovnih bralnih in računskih znanj. UIL je kot sekretariat Globalnega zavezništva za pismenost vodil projekte v 31 državah, kjer živi večina nepismenega prebivalstva. V ospredju je bila digitalna preobrazba – samo v Maroku bo do leta 2025 dodatno usposobljenih 10.000 učiteljev pismenosti za uporabo sodobnih tehnologij pri poučevanju.

UIL je razvijal tudi programe za krepitev digitalnih veščin odraslih izobraževalcev, podpiral razvoj skupnostnih učnih centrov v Afriki ter spodbujal enakost spolov z novimi učnimi programi, namenjenimi ženskam in skupnostim. Posebno pozornost je namenil izobraževanju v kriznih razmerah, vključno z ukrajinskimi mesti, kjer so nastali načrti za učenje kljub vojni.
Med raziskovalnimi pobudami izstopata dve. Prva se ukvarja z učitelji kot vseživljenjskimi učečimi se, saj svet še vedno primanjkuje skoraj 44 milijonov učiteljev. Druga raziskuje koristi učenja za starejše odrasle in išče načine, kako zmanjšati digitalni razkorak med generacijami. UIL je predstavil tudi zbirko dobrih praks na področju izobraževanja v zaporih, ki dokazujejo, da znanje omogoča ponovno vključevanje v družbo.
Poročilo poudarja, da je učenje skozi vse življenje temelj trajnostnega razvoja in miru. UIL je v letu 2024 s partnerji, mesti, državami in podporniki okrepil globalno gibanje za dostopno in kakovostno izobraževanje za vse – ne glede na starost, spol ali življenjske okoliščine.
Odkrijte, kako je UIL podpiral države članice UNESCO po vsem svetu pri spodbujanju vseživljenjskega učenja – od usposabljanja oblikovalcev politik in posrednikov znanja do spodbujanja inovacij, vzpostavljanja partnerstev in spodbujanja skupnih ukrepov.
Vse to najdete v poročilu!